Universitair docent Onderwijswetenschappen

Universitair Docent
Rijksuniversiteit Groningen
Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Onderwijswetenschappen
Onderwijs
Toegang en ongelijkheid in het onderwijs
Expertise
- Schooladviezen
- Eindtoets
- Ongelijkheid
- Overgangsbeslissingen
- Doorstroommogelijkheden
Expert Statement
Door COVID-19 en de daaropvolgende sluiting van de scholen, het niet door laten gaan van de eindtoets en de centrale examens ontstaan situaties rondom overgangen in het onderwijs die we al decennia niet meer kennen. Mijn expertise richt zich op schooladviezen en overgangsbeslissingen gemaakt door leerkrachten en de relatie daarvan met kansenongelijkheid in het onderwijs. Het accuraat kunnen inschatten van de mogelijkheden van leerlingen en het kunnen aanpassen van verwachtingen is cruciaal om leerlingen zich optimaal te laten ontwikkelen.
Voorbeeld van relevante publicatie
Timmermans, A. C., de Boer, H., Amsing, H. T. A., & van der Werf, M. P. C. (2018). Track recommendation bias: Gender, migration background and SES bias over a 20-year period in the Dutch context. British Educational Research Journal, 44(5), 847-874. https://doi.org/10.1002/berj.3470 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/berj.3470
Contactgegevens
https://www.rug.nl/staff/a.c.timmermans/
Contactvoorkeur
Nederlands, Engels