Maria T. Sikkema-de Jong

Leer -en gedragsproblemen in het onderwijs

Universitair Hoofddocent
Universiteit Leiden
Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden
Pedagogische Wetenschappen, Kinderen met leer- en gedragsproblemen in het onderwijs

Onderwijs
Digitale vaardigheden – geletterdheid

Expertise

  • e-boeken
  • geletterdheid
  • randomized control trials
  • praktijkonderzoek
  • leesbegrip

Expert Statement

Mijn expertise betreft de invloed van digitale boeken op de ontwikkeling van ontluikende en vroege geletterdheid. Ik heb ervaring met het uitvoeren van randomized control trials bij kinderen in de leeftijd van ongeveer 3-13/14 jaar. Daarnaast ben ik betrokken bij een aantal meta-analyses naar voorlezen en leesbegrip.  

Voorbeeld van relevante publicatie

-Swart, E. K., et al. (2019). Supporting learning from text: A meta-analysis on the timing and content of effective feedback. Educational Research Review 28, 1-23.
-Sikkema – de Jong, M. T., van Duijn, D. N., & van Ginkel, J. R. (2017). Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3. In R. van Steensel & E. Seegers (Eds.). Succesvol lezen in het onderwijs (pp. 99 – 117). Stichting Lezen.
-Nielen, T. M. J., Smith, G. G., Sikkema-de Jong, M. T., Drobisz, J., van Horne, B., & Bus, A. G. (2017). Digital guidance for susceptible readers: effects on fifth graders’ reading motivation and incidental vocabulary learning, Journal of Educational Computing Research 0, 1-26. https://doi.org/10.1177/0735633117708283
-Both-de Vries A.C., De Jong T.M., Shaul S. & Bus A.G. (2016), Parafoveal processing of letters and letter-like forms in prereaders growing up in a left-to-right or a right-to-left writing convention, Language and Cognition : 1-12.
-Nielen, T. M. J., Mol, S. E., Sikkema-de Jong, M.T., & Bus, A.G. (2016). Attentional bias toward reading in reluctant readers. Contemporary Education Psychology, 46, 263-271.
-Mol, S.E., Bus, A. G., de Jong, M. T. (2009). Interactive Book Reading in Early Education: A tool to stimulate print knowledge as well as oral language. Review of Educational Research, 79, 979-1008.
-Mol, S. E., Bus, A. G., de Jong, M. T., & Smeets, D. J. H. (2008). Added value of dialogic parent-child book readings; A meta-analysis. Early Education and Development, 19, 7-26.
-De Jong, M. T., & Bus, A. G. (2004). The efficacy of electronic books in fostering kindergarten children’s emergent story understanding. Reading Research Quarterly, 39, 378-393.
-De Jong, M. T., & Bus A. G. (2003). How well suited are electronic books to supporting literacy? Journal of Early Childhood Literacy, 3, 147-164.
-De Jong, M. T., & Bus, A. G. (2002). Quality of book-reading matters for emergent readers: An experiment with the same book in a regular or electronic format. Journal of Educational Psychology, 94, 145-155.

Contactgegevens

https://www.universiteitleiden.nl/medewerkers/marga-sikkema-de-jong#tab-1

jongtm@fsw.leidenuniv.nl

Contactvoorkeur

Nederlands, Engels