Universitair Docent Onderwijswetenschappen

Universitair Docent
Vrije Universiteit Amsterdam
Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen
LEARN! Research Institute
Onderwijs
Digitale vaardigheden – geletterdheid
Expertise
- (academisch) schrijven, online en offline
- schrijfonderwijs met digitale tools
- (digitale) toetsing & beoordeling
- (peer) feedback
- comparative judgment
Expert Statement
Expert op het gebied van effectief schrijfonderwijs in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. Met specifieke aandacht voor digitale tools voor instructie, toetsing, beoordeling en (peer) feedback bij schrijven, zoals comparative judgment (Comproved) en automatische procesfeedback (Inputlog).
Voorbeeld van relevante publicatie
Bouwer, R., Goossens, M., Mortier, A. V., Lesterhuis, M., & De Maeyer, S. (2018). Een comparatieve aanpak voor peer assessment: Leren door te vergelijken. In D. Sluijsmans & M. Segers (Eds.), Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs (p. 92-106). Culemborg, NL: Phronese.
Bouwer, R., Lesterhuis, M., Bonne, P., & De Maeyer, S. (2018). Applying criteria to examples or learning by comparison: Effects on students’ evaluative judgment and performance in writing. Frontiers in Education, 3(86), pp.1-12. doi:10.3389/feduc.2018.00086
Bouwer, R., & Van den Bergh, H. (2015). Toetsen van schrijfvaardigheid: Hoeveel beoordelaars, hoeveel taken? Levende Talen Tijdschrift, 16(3), 3-12.
Bouwer, R., Koster, M., & Van den Bergh, H. (2018). Effects of a strategy-focused instructional program on the writing quality of upper elementary students in the Netherlands. Journal of Educational Psychology, 110(1), 58-71. doi:10.1037/edu0000206
Contactgegevens
https://research.vu.nl/en/persons/renske-bouwer
Contactvoorkeur
Nederlands, Engels